Держава: звітність та податки
Шпаргалка бухгалтера

Форма № 20-ОПП: в яких випадках подається, як вірно заповнити та коли потрібно подати

28 Січня 2023

Як вибрати систему оподаткування для ФОПа у 2023 році
Тимчасово недоступні сервіси ТОВ "Центр сертифікації ключів "Україна"

Необхідність повідомляти про зміни у складі майна підприємства або приватної особи – важливий момент у взаємодії із державою. Ми ставимо машини на облік, квартири записуємо на людину, навіть великі придбання віднедавна потрібно реєструвати. Задля взаємодії з державою щодо ФОП було придумано спеціальну форму. 20-ОПП це якраз така форма.

Що таке форма 20-ОПП

Усі платники подактів, які володіють об’єктами оподаткування – зобов’язані подавати інформацію щодо них до ДПС. Якщо ви надаєте інформацію перший раз – перераховуєте всі об’єкти оподаткування, які наявні на момент подання звіту. Наступні рази – подаєте лише коригування – що прибуло, що списане й таке ін. 

Відповідно до п.63.3 Податкового Кодексу України – ви маєте відправити повідомлення щодо змін об’єкту оподаткування в податкову за допомогою форми – 20-ОПП ФОП. 

Що входить до об’єкту оподаткування

Читаючи розділ нижче – врахуйте такий момент. Існує два основних регулюючих документи про об’єкти оподаткування:

  1. Пункт 63.3 ПКУ;
  2. Розділ 8 Порядку 1588.

Жоден із цих документів не містить чіткого переліку або критеріїв для визначення об’єктів оподаткування. Тому нижче ми перерахуємо об’єкти, які начастіше зустрічаються й подаються.

Перша група – це об’єкти, які використовуються в діяльності підприємства та при цьому є об’єктами оподаткування, незважаючи на типи їхнього оподаткування. Тобто, наявність на балансі компанії такого об’єкту вже призводить до того, що за нього потрібно сплачувати податок. В такому випадку ви подаєте звіт в таких ситуаціях:

  1. Вперше ставите на баланс об’єкт – наприклад, замельну ділянку або приміщення. Ці об’єкти надалі вимагатимуть від вас сплачувати за них збори, відповідно, вони мають бути зафіксовані на балансі.
  2. Ви внесли зміни безпосередньо в об’єкт. Побудували будинок або СТО на орендованій/придбаній землі, встановили техніку, наприклад сонячні панелі на будинку. Тобто, ви внесли зміни в об’єкт, які тягнуть за собою додаткові збори, які стосуються даного об’єкту.
  3. Поставили на баланс компанії автомобіль, вартість якого перевищує межу податку на розкіш – на 2022 рік це 750 розмірів мінімальної заробітної плати. Це, на хвилиночку, 5 мільйонів 25 тисяч грн. Також важливо, аби автомобілю було менше ніж 5 років. 

Друга група – це об’єкти, які самі по собі можуть бути використані задля отримання прибутку. Якщо ви здійснюєте на об’єкті господарську діяльність, то об’єкт має бути зафіксованим згідно шаблону- форма 20-ОПП. 

  1. Різноманітні виробничі приміщення – цехи, комбінати, ательє, заводи й т.ін. Локації. де відбувається створення/ремонт/обслуговування продукції.
  2. Склади, базари, місця на ринках, сховища або магазини. Локації, на яких відбувається зберігання або реалізація продукції. 
  3. І третє – локації, на яких ви надаєте послуги. Сюди можуть входити салони, СТО, заклади швидкого харчування, боулінги, кінотеатри й т.ін. 

Як заповнювати форму № 20-ОПП

Форма 20-ОПП для ФОП складається з 11 стовпчиків, кожен із яких має бути заповнений. Нижче ми розглянемо кожен з них, за виключенням першого номеру – номерного. 

Код ознаки надання інформації. Тут ви вказуєте причину, через яку згадується об’єкт. Кодів існує 3:

  1. 1 – переше подання інформації про об’єкт. Відбувається при першому поданні форми № 20-ОПП або під час постановки на баланс нового об’єкту. 
  2. 3 – зміна статусу об’єкту. Тут якраз ви зможете вказати про доробки, які відбулися на об’єкті або про зміни функціональності об’єкту. Наприклад, ви переробили магазин у дарк-стор. 
  3. 6 – закриття об’єкту. Вказується у випадку, якщо об’єкт продається, знищено або через іншу причину має бути знятий з балансу вашої компанії. 

Тип об’єкту оподаткування. В ньому вказуються види об’єктів оподаткування, які ви реєструєте або знімаєте з реєстрації. На офіційному сайті ДПС є повний перелік коректних формулювань. 

Найменування об’єкту оподаткування. Тут вказуємо найменування об’єкту, якщо таке є. Під найменуванням мається на увазі назва магазину, СТО, комп’ютерного клубу або торгівельного центру, яке ви вносите. Якщо ваш об’єкт не має назви – маленький сумний склад без ім’я – то можливе вільне найменування нестандартних об’єктів або взагалі прочерк. 

Ідентифікатор об’єкту попдаткування. Тут вказується тип об’єкту оподаткування. Повний перелік кодів, якими позначають той чи інший об’єкт, ви можете знайти на сайті ДПС. Приклад заповнення – 36200003. Де 362 – це нотаріальне бюро, а 00003 – ваше внутрішнє позначення об’єкту.

Адміністративна одиниця, відповідно до кодифікатору адміністративно-територіальних одиниць і територій територіальних громад (КАТОТТГ) або класифікатору об’єктів адміністративно-територіального устрою України (КОАТУУ). Тут заповнюємо поля Код об’єкту згідно класифікації та адреса об’єкту.

Стан об’єкту. Тут є декілька варіантів, які чітко зафіксовані – ваша задача обрати той, що підходить найбільше:

  1. Будується / Готується до введення в експлуатацію;
  2. Експлуатається;
  3. Тимчасово не експлуатається;
  4. Непридатний до експлуатації;
  5. Об’єкт відчужено / повернено власнику;
  6. Зміна призначення / перепрофілювання;
  7. Орендується;
  8. Надається в оренду.

Вид права власності на об’єкт. Тут також є декілька фіксованих варіантів, з яких вам треба обрати той, що найточніше опису ваше право на ОН:

  1. Право власності;
  2. Право володіння;
  3. Право користування (сервітут, ефітевзіс, суперфіцій);
  4. Право господарського управління;
  5. Право оперативного управління;
  6. Право постійного користування;
  7. Право довгострокового користування або оренди;
  8. Право короткострокового користування, оренди або найму;
  9. Іпотека;
  10. Довірче управління майном.

Прошу взяти на облік за неосновним місцем обліку, але за фактичним розташуванням. Якщо фактичне розташування об’єкту відрізняється від юридичного – поставте у цьому пункті позначку.

Реєстраційний номер об’єкту оподаткування. Вказується у випадку його наявності (об’єкт зареєстровано у відповідній державній установі з наданням відповідного реєстраційногго номеру – кадастровий номер, номер кузову, шасі, реєстраційний знак тощо).

Приклад заповнення:

Форма № 20-ОПП: в яких випадках подається, як вірно заповнити та коли потрібно подати — Фото 1

 

Строк подання форми № 20-ОПП

Форму № 20-ОПП слід подавати протягом 10 днів у наступних випадках:

  • Реєстрація об’єкту;
  • Створення об’єкту;
  • Введення в експлуатацію об’єкту.

У всіх інших випадках – якщо змінилась адреса, змінився безпосередньо об’єкт або щось інше, то немає жодних обмежень щодо строків подання інформації. 

Як подати форму 20-ОПП

Спочатку ми розібралися з тим, як заповнювати форму 20-ОПП – зразок ви можете побачити вище на скріншотах на цій сторінці. Але як і з усім документообігом – є декілька варіантів як може відбуватися подання 20-ОПП.

Варіант 1. Ви можете завантажити бланк звіту 20-ОПП на сайті Державної Податкової служби, заповнити його вручну й віднести документ в подакову особисто. Або ж – відправити документ поштою. Добре, що все менше людей у наш час використовують саме такий варіант. Оскільки черги у третє віконце ДПС – це окрема розвага для поціновувачів гострих відчуттів. 

Варіант 2. Подати форму через сайт Державної Податкової служби. Є також варіант подати довідку форма 20-ОПП онлайн, через сайт. Повідомлення про те, що форму отримано й зареєстровано при цьому потрапляє як на внутрішню пошту в кабінеті платника податків, так і надходить у фізичному вигляді на зареєстровану за вашим підприємством юридичну адресу. 

Такий варіант достатньо зручний, але потрібно перевіряти працездатність самого кабінету – іноді там трапляються збої і звіти можуть надходити до півроку. Хоча з кожним роком відділ розробки явно намагається поліпшити сервіс, за що їм велика людська вдячність. 

Варіант 3. Ви можете використати для подання 20-ОПП Медок – сервіс електронного документообігу, який є чи не найзручнішим на території України. Для того, аби зрозуміти, де форма 20-ОПП в Медку знаходиться – ви зможете подивитися окремі інструкції. Але для спрощення роботи – її внутрішній ідентифікатор в системі – J/F1312004.

 

Форма № 20-ОПП: в яких випадках подається, як вірно заповнити та коли потрібно подати — Фото 2

 

Таким чином, як і будь який інший звіт – ви можете подати звіт 20-ОПП будь-яким зручним для вас способом – онлайн, офлайн, через опцію форма 20-ОПП Медок. До речі, 20-ОПП бланк Медок – це сервіс, що регулярно поновлюється. Тобто, якщо безпосередньо у формат форми вносяться зміни на боці податкової, то сервіс протягом декількох годин підтягує оновлену форму у свою базу даних. 

Кому треба подавати форму 20-ОПП

Нова форма 20-ОПП (оновлена в минулому році) має бути подана при виникненні нового об’єкту оподаткування на балансі юридичної особи. 

Таким чином, незалежно від того, в якій формі ви працюєте – як ФОП, ТОВ або навіть благодійна організація / благодійний фонд – ви зобов’єязані своєчасно подавати звіт за формою 20-ОПП у податкову. 

При цьому не забувайтесь, що під форму 20-ОПП потрапляють і автомобілі, тому якщо ви ФОП і бажаєте використовувати у вашому робочому процесі власний автомобіль – то є сенс його також поставити на облік за цією формою. 

Коли ФОП подає форму 20-ОПП

Оскільки форму 20-ОПП подають абсолютно всі види юридичних осіб, для ФОП діють ті самі правила, що й для інших видів юросіб. 

З моменту отримання прав власності на об’єкт нерухомості або рухоме майно (причіп, автомобіль) – у платника податків є 10 робочих днів, аби подати форму з поправками по майну юрособи. При цьому, на подання відомостей про зміни об’єкту оподаткування – його стану або статусу, у вас є необмежений (точніше, неокреслений) час. 

Форма 20-ОПП – штрафи за несвоєчасне подання інформації

20-ОПП бланк у заповненому вигляді слід подати протягом 10 днів з моменту набуття права власності. Із цим ми розібралися. Але що буде, якщо у вказані терміни не вдалося подати форму? 

Якщо платник податків не надав інформацію про об’єкти декларування й оподаткування, то застосовується наступна система штрафів:

  • 340 гривень для ФОП і осіб, що здійснюють незалежну професійну діяльність.
  • При повторному порушенні протягом року – штраф зростає до 680 грн.
  • Для юридичних осіб сума штрафу складає 1200 гривень і 2040 гривень у випадку не виправлення порушення протягом року. 

Таким чином, штрафи хоч і не критичні, проте ми би не рекомендували вам порушувати терміни подання. 

 

Як вибрати систему оподаткування для ФОПа у 2023 році
Тимчасово недоступні сервіси ТОВ "Центр сертифікації ключів "Україна"