Шпаргалка бухгалтера

Ліквідація юридичної особи

01 Лютого 2023

Оновлення мобільного додатку Cashӓlot до версії 19.288
Як вибрати систему оподаткування для ФОПа у 2023 році

Ліквідація юридичної особи (підприємства) – це процес повного припинення діяльності підприємства. Інші варіанти припинення діяльності, як-то передача прав чи реорганізація також можуть умовно “знищити” юрособу, але документально одна структура перетворюється на іншу. У випадку з ліквідацією ж ми маємо повне закриття рахунків, звільнення працівників, зняття з балансу всієї власності. В цій статті розглянемо яким чином правильно ліквідувати компанію. 

За яких обставин відбувається ліквідація підприємств у 2023 році

Ліквідація стосується як ТОВ (товариств з обмеженою відповідальністю) та АТ (акціонерних товариств), так і приватних підприємств (ФОП). Причин ліквідації може бути безліч, але умовно їх поділяють на наступні категорії:

  1. Ліквідація юридичної особи за самостійним рішенням керівництва. Така ліквідація може статись як за бажанням керівництва, так і за дотримання умов статуту (процес самоліквідації). В останньому випадку у Статуті компанії записано, що юридична особа має застосувати процес самоліквідації у випадку досягнення ліміту по активам, прибутку тощо. 
  2. Ліквідація за рішенням суду може статись за причин, коли було накладено судове рішення, після проведення ліквідаційної комісії.
  3. Ліквідація при банкрутстві застосовується у випадках, коли підприємство не може обслуговувати власні борги. Така ліквідація може відбутись за ініціативи суду або ж ухвалена самим власником підприємства. 
  4. Ліквідація підприємства за умов військового стану. Актуальна з 2014 року в Україні процедура для підприємств, чия діяльність не може бути перенесена з окупованих регіонів або регіонів де відбуваються бойові дії. 

Процес ліквідації юридичної особи у 2023 році

Ліквідація підприємства це непростий та нешвидкий процес, в якому задіяні як керівні співробітники підприємства, так і низка контролюючих органів. Для того, щоб ліквідація пройшла коректно та не мала непередбачуваних наслідків у майбутньому – потрібно уважно та послідовно виконати ряд кроків. 

Проведення загальних зборів

Перший етап ліквідації  – проведення загальних зборів, механіка яких прописана у Статуті компанії. У випадку з акціонерним товариством участь приймають всі власники акцій товариства, у ТОВ – люди, прописані у документах як власники ТОВ. При цьому мінімальна кількість голосів власників складає 75%. 

Якщо ми говоримо про ФОП – то рішення про ліквідацію підприємства буде більш ніж достатньо. 

Створення комісії з ліквідації

На загальних зборах, де було ухвалене рішення про ліквідацію, необхідно створити спеціальну комісію з ліквідації. Її склад фіксується в протоколі зборів. При цьому в складі комісії може бути як одна людина, так і декілька. В основному це керівники, бухгалтери та юристи, але кожна компанія приймає рішення про склад комісії самостійно. Головне – зафіксувати у протоколі зборів наступні пункти:

  1. Строк ліквідації (від 2 до 6 місяців)
  2. Склад комісії 
  3. Права та обовʼязки комісії
  4. Режим роботи підприємства під час процедури ліквідації (працює чи не працює, в якому форматі)
  5. Список відповідальних за ліквідаційний баланс. 

Також важливо мати на увазі, що голова комісії з ліквідації автоматично стає керівником підприємства на період ліквідації. Його можна змінити на загальних зборах, але призначати третіх осіб на цю посаду точно не варто. 

Після створення комісії та фіксації факту процесу ліквідації у протоколі – необхідно отримати кваліфікований електронний підпис (у випадку, якщо підприємство працювало до цього моменту без нього), тому що левову частку документів потрібно буде вести в електронному вигляді. 

Реєстрація рішення про ліквідацію у державних контролюючих органах

Протягом 3-х днів з моменту прийняття рішення про ліквідацію – необхідно зареєструвати заяву. Зробити це можна в ЦНАПі, у нотаріусів або ж інших акредитованих осіб. Для подачі заяви вам необхідно:

  1. Оригінал та нотаріально завірену копію вашого протоколу рішення зборів, де було прийнято рішення, щодо ліквідації
  2. Реєстраційні дані учасників ліквідаційної комісії
  3. Квитанцію про сплату адміністративного збору

З моменту подачі заяви та до моменту внесення (отримання офіційного паперу) до ЄДР відомостей про ліквідацію – підприємство стає обмеженним в своїй діяльності. Так, воно не може:

  • реєструвати нову компанію, учасником якої є юридична особа у стані ліквідації;
  • вносити інші зміни до єдиного державного реєстру про саму компанію чи її підрозділи;
  • вносити зміни в установчі документи юридичної особи.

Офіційні повідомлення про ліквідацію

В першу чергу про ліквідацію юридичної особи варто повідомити Податкову. Це можливо зробити у довільній формі – в електронному або письмовому вигляді. Податкова при цьому має право на проведення податкової перевірки, але повідомити про таку перевірку вона повинна протягом 10 робочих днів з моменту отримання повідомлення. У разі відсутності податкового боргу такі перевірки, в більшості випадків, не проводяться. 

Пенсійний Фонд також потрібно повідомити і отримати з їх сторони довідку про відсутність боргу. 

Якщо підприємство ліквідується не через процедуру банкрутства, то воно має право не повідомляти своїх кредиторів про такі зміни. Але з точки зору етики ведення бізнесу – це все ж варто зробити. 

Процес інвентаризації, оцінки та створення ліквідаційного балансу

Після того як всі органи підтвердили отримання інформації про вашу ліквідацію і після 10-тиденного строку, в який можуть бути назначені додаткові перевірки, ви можете починати складати ліквідаційний баланс. 

Створення ліквідаційного балансу, або ж проведення інвентаризації є обовʼязковим згідно Законодавства кроком. Інвентаризації підлягають абсолютно всі активи, фірми, майно компанії. На основі неї складається початковий ліквідаційний баланс. 

Початковий ліквідаційний баланс повинен бути рівним або вищим за борги, які є у підприємства, адже в іншому випадку – необхідно буде замінити процедуру ліквідації за власним бажанням на ліквідацію за причин банкрутства. 

Трудові відносини із працівниками

КЗпП регулює всі моменти, повʼязані із звільненням працівників. Роботодавець має дотримуватись наступних термінів при звільненнях:

  1. Не пізніше як за 3 місяці до дати звільнення повідомити трудовий колектив та профспілку, якщо така існує на підприємстві.
  2. Не пізніше як за 2 місяці повідомити кожного працівника окремо із вказанням причини звільнення. Працівник повинен поставити підпис у документі з наказом – що він точно був ознайомлений. 
  3. За формою 4-ПН треба подати інформацію до місцевого центру зайнятості із списком працівників та їх спеціальностями. 
  4. В день звільнення повинен бути виданий Наказ про звільнення, який працівник повинен підписати. Після чого він отримує на руки свою трудову книжку. Тут важливо, щоб роботодавець вказав причину звільнення – “Звільнення у звʼязку з ліквідацією підприємства”. 

За умови ліквідації юридичної особи, роботодавець має право звільняти працівників, що перебувають у відпустці або ж на лікарняному. А от вагітних жінок, жінок з дітьми до 3 років (в декреті чи без) та жінок з дітьми до 14 років (за умови інвалідності) потрібно звільняти за угодою сторін, тому що ліквідація підприємства не є достатньою причиною. 

Дебіторка та продаж майна

За умови наявності дебіторської заборгованості, підприємство повинно повідомити своїх контрагентів, що воно перебуває в стані ліквідації. Борг повинен бути повернений в межах строку ліквідації або може бути перепроданий третім особам. 

Причому слід враховувати, що законодавчо компанія не може змусити кредитора сплатити борг через ліквідацію – такого механізму в законодавстві не передбачено. 

Кредитори та борги

Є певна послідовність погашення боргів перед кредиторами, якої варто дотримуватись:

  1. Погашення фінансових вимог, що виникли за причини каліцтва, втрати здоровʼя або смерті на підприємстві
  2. Закриття вимог, забезпечених заставою (через продаж заставного обʼєкту чи передачу його у власність кредитора)
  3. Виплата заробітної плати, премій, авторських винагород
  4. Виплата податків та зборів, що не були сплачені до того.
  5. Закриття всіх інших вимог, які є на підприємстві.

Проміжний баланс

Після закриття всіх вимог перед кредиторами та продажем майна, варто провести збори засновників та скласти проміжний ліквідаційний баланс. В ньому зазначається все майно та активи, що лишились на балансі підприємства та приймається рішення, щодо розподілу його поміж засновників. 

Скасування дозвільних документів

В цьому пункту в кожної компанії буде свій список того, що потрібно відкликати чи повернути. Ось лиш декілька прикладів:

  • повернення ліцензій та дозволів, що отримувались від контролюючих органів
  • анулювання акредитацій – на митниці або в інших установах
  • анулювання реєстрації в якості платника ПДВ
  • анулювання ліцензій на інтелектуальну власність, яка використовувалась в процесі роботи.

Для платників єдиного податку на ФОП анулювання реєстрації відбувається автоматично і не потребує додаткових запитів. 

Фінальна звітність та баланс

Після закриття питань із кредиторами та розподілом майна, що залишилося на балансі – компанія має подати звіт в контролюючі органи. Звіт називається кінцевим ліквідаційним балансом. Його повинні підписати всі учасники ліквідаційної комісії. Після складання документу необхідно:

  1. Подати останні звітності до Податкової, ПФУ, Держстату. 
  2. Чекаємо на довідки від Пенсійного фонду та Податкової щодо відсутності заборгованості перед бюджетом. 
  3. Подаємо останню форму 20-ОПП з оновленням інформації щодо обʼєктів на балансі. Це потрібно зробити протягом 10 робочих днів після офіційного закриття підприємства. 
  4. Закриваємо всі банківські рахунки, що були оформлені на підприємство.
  5. Проводимо процедуру списання штампів, печаток.
  6. Документи, що були визначені як важливі – відправляємо до Державного Архіву та отримуємо довідку про передачу.
  7. Скасовуємо дію всіх ЕЦП, КЕП. 

Завершення процедури ліквідації юридичної особи

Отримані документи – довідку з архіву (якщо така є) та заповнену заяву про “Державну реєстрацію припинення діяльності юридичної особи” подаємо державному реєстратору. Протягом 24 годин повинна прийти відповідь із справкою, що затверджує ліквідацію юридичної особи. 

 

Оновлення мобільного додатку Cashӓlot до версії 19.288
Як вибрати систему оподаткування для ФОПа у 2023 році