Компания "Укрзвіт"

вул. Олександра Кошиця 7а, офіс 7 (за Дарницькою податковою, вхід навпроти Дарницького районного суду)
Київ
Україна
(044) 228-13-73
(097) 823-73-73
  • м. Київ (044) 228-13-73 вул. Миколи Лєскова 3А
  • м. Бориспіль (044) 361-48-14 вул.Київский Шлях, 86
  • м. Вишневе (044) 361-48-34 вул. Котовського, 36
  • м. Київ (044) 228-13-73 вул. О. Кошиця 7-А
  • м. Бровари (044) 221-13-73 вул.Киевська, 227
  • м. Вишгород (044) 227-13-73 просп. Т.Шевченка, 2-Д

Електронне адміністрування ПДВ. Роз яснення

Електронне адміністрування ПДВ. Роз яснення

Питання електронного аміністрування ПДВ хвилює всіх без виключення бухгалтерів уже довгий час. Питань накопичилося значно більше, ніж відповідей. Тому розробник програми «M.E.Doc IS» в ході просвітницької програми «Допоможемо бухгалтеру», спираючись на офіційні дані Державної фіскальної служби, вирішив створити матеріал, який би роз’яснив бухгалтерам  окремі аспекти прийдешніх змін та навчив, як застосовувати їх у програмі «M.E.Doc IS».

Необхідно знати

Що таке СЕА ПДВ?

Система електронного адміністрування податку на додану вартість (далі СЕА ПДВ) призначена для безперервного оперативного контролю формування  важливої складової бюджету країни - податку на додану вартість. Головною метою впровадження СЕА ПДВ є запобігання зловживань шляхом незаконного отримання відшкодування ПДВ із бюджету.

Завдяки СЕА ПДВ інформація про об’єми бюджетних ресурсів з ПДВ стає доступною у кожний момент часу (а не по закінченню звітного періоду, коли платники склали декларації), крім того, СЕА ПДВ дає можливість оперативно регулювати процес формування зобов’язань і податкового кредиту кожного з платників таким чином, щоб в цілому по країні сума відшкодування ПДВ не перевищувала суму надходжень цього податку до бюджету.

Система електронного адміністрування ПДВ не вносить кардинальних змін в загальні принципистягування ПДВ, затверджені Кодексом. Норми Кодексу, що визначають коло платників ПДВ, об'єкт оподаткування, принципи формування податкових зобов'язань та податкового кредиту, залишаються незмінними.

Що таке ПДВ-рахунки?

Електронні ПДВ-рахунки – одна з головних складових СЕА ПДВ. Саме за допомогою ПДВ-рахунків здійснюється безперервний та ефективний контроль формування та відшкодування податку на додану вартість.

Створення ПДВ-рахунку не потребує додаткових дій від власників бізнесу чи бухгалтерів – рахунок відкриває Казначейство на підставі даних ДФС та сповіщає про  це платника податків. Відкриття та обслуговування електронних рахунків  здійснюється на безоплатній основі, так само як і надання інформації про рух коштів на них (за відповідним запитом платник податків) без обмеження в кількості запитів і в часі.

Коли електронне адміністрування стане обов’язковим?

Система електронного адміністрування ПДВ запроваджується поетапно:

·         з 1 лютого до 1 липня 2015 року – у тестовому режимі;

·         з 1 липня 2015 року – на постійній основі.

Тестовий режим електронного адміністрування

Як зазначалося, з 1.02.2015р. до 01.07.2015р. електронне адміністрування ПДВ діє у тестовому режимі. Що це означає?

Фактично, держава надала українським бухгалтерам шанс не тільки спробувати, але й повністю налаштувати систему адміністрування ПДВ перед її остаточним введенням. Враховуючи те, що СЕА ПДВ передбачає накладання штрафів аж до 40% суми ПДВ (детальніше читайте у розділі ), єдиним розумним та передбачливим рішення буде повноцінне тестування всіх операцій, які з 1 липня виконувати буде обов’язково.

Нагадаємо особливості СЕА ПДВ у тестовому режимі:

1. Нова система передбачає реєстрацію податкових накладних у ЄРПН та надання документів контрагентам виключно в електронній формі.

2. Всі податкові накладні та розрахунки коригування, сформовані за операціями, датованими починаючи з 1 лютого 2015 року, підлягають обов’язковій реєстрації в ЄРПН.

3. Термін реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН становить 15 календарних днів з дати складання податкової накладної/розрахунку коригування (п. 201.10 ПКУ).

4. Реєстрація податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН протягом тестового режиму здійснюється незалежно від наявності «вхідних» податкових накладних, сплати ПДВ при розмитненні товарів, а також без поповнення рахунку в системі електронного адміністрування ПДВ (абзац другий пункту 35 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу).

 

Тепер платники податку мають можливість отримувати з ЄРПН електронні копії податкових накладних/розрахунків коригування, які зареєстровані в ЄРПН їх контрагентами – постачальниками. Для цього покупець надсилає в електронному вигляді запит до ЄРПН, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН та саму податкову накладну/розрахунок коригування в електронному вигляді.

Податкова накладна, яка отримана в електронному вигляді з ЄРПН покупцем, вважається такою, що отримана від постачальника.

 

Що реалізовано у «M.E.Doc IS»?

У програмі (модуль «Електронний документообіг») виконується повний цикл роботи з податковими накладними: створення, реєстрації та обмін з контрагентами. Для Вашої зручності процедуру максимально спрощено, вона виконується у декілька елементарних кроків. Детальніше

Також створено режим обміну з контрагентами, які використовують інші програми/сертифікати інших АЦСК: користувач програми «M.E.Doc IS» здійснює обмін у звичайному режимі, а його контрагенту потрібно лише зареєструватися у веб-сервісі «M.E.Doc Online» - і йому безкоштовно буде доступний обмін податковими накладними з усіма контрагентами. Детальніше

Користувачі програми «M.E.Doc IS» можуть отримувати перелік зареєстрованих на них податкових накладних (зокрема і самі документи) шляхом подання запиту безпосередньо до ЄРПН. Детальніше

Робочий режим електронного адміністрування

Після впровадження робочого режиму електронного адміністрування у роботі бухгалтерів відбудуться певні зміни, які потребуватимуть підвищеної уважності та постійного контролю.

Стан ПДВ-рахунку. Яка сума має бути на ПДВ-рахунку? На скільки і як часто його поповнювати? Що робити, якщо на ПДВ-рахунку недостатньо коштів?

Реєстрація податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН здійснюватися в межах суми, обчисленої за формулою:

∑Накл = ∑НаклОтр + ∑Митн + ∑ПoпРах – ∑НаклВид – ∑Відшкод – ∑Перевищ

де:

ΣНакл – сума потенційних податкових накладних

∑НаклОтр – ПДВ по отриманим платником податку податковим накладним

∑Митн – ПДВ, сплачений при імпорті товарів

∑ПoпРах – поповнення рахунку в системі електронного адміністрування ПДВ

∑НаклВид – ПДВ за вже виданими платником податковим накладним

∑Відшкод – ПДВ, заявлений до бюджетного відшкодування

∑Перевищ – сума перевищення ПДВ-зобов'язань, задекларованих у декларації з ПДВ, над сумою ПДВ в складених таким платником податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному Реєстрі податкових накладних.

(формулу встановлено пунктом 200-1.3 ст 200-1 розділу V Кодексу)

У разі нестачі коштів на електронному ПДВ-рахунку є можливість його поповнення.  Поповнення відбувається шляхом перерахунку коштів з розрахункового рахунку підприємства на електронний, сумами, необхідними для подальшої реєстрації ПН та РК в ЄРПН. Єдина умова – на рахунку завжди має буде позитивний баланс. В іншому випадку ви просто не зможете зареєструвати податкову накладну і наражатиметесь на небезпеку штрафів.

Увага! Платникам податку з 01.07.2015 р. автоматично буде збільшено розмір суми, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування в ЄРПН. Збільшення відбудеться на суму середньомісячного розміру суми податку, задекларованої платником до сплати до бюджету за останні 12 звітних (податкових) місяців/4 квартали та погашеної. Розмір такої суми підлягає щоквартальному автоматичному перерахунку.

А також звертаємо Вашу увагу, що залишки від'ємного значення, що виникли (задекларовані) у звітних періодах до 1 лютого 2015 року, за вибором платника:

  • або збільшують розмір суми податку, на яку платник має право зареєструвати ПН/РК в ЄРПН, визначену п. 2001.3 ПКУ, з одночасним збільшенням розміру суми податкового кредиту в декларації за звітний (податковий) період, (пп. «а» п. 33 підрозділу 2 розділу XX ПКУ);

-  або підлягають поверненню платнику в порядку, визначеному ст. 200 ПКУ, який діяв у 2014 році (пп. «б» п. 33 підрозділу 2 розділу XX ПКУ).

Суми помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань з ПДВ за станом на 01.07.2015р. (або на дату згідно з рішенням ВРУ) автоматично збільшують суму податку, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні / розрахунки коригування в ЄРПН, після чого вважаються погашеними.

 Штрафи. Податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних можуть бути зареєстровані в ЄРПН після закінчення 15-денного терміну реєстрації  протягом 180 днів. Після порушення граничного  п’ятнадцятиденного терміну реєстрації  з  платників податків буде стягнуто штраф  у розмірі від 10% до 40%  від суми ПДВ вказаній в ПН, РК.

10% –  у разі порушення терміну реєстрації до 15 календарних днів;

20%  – у разі порушення терміну реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

30%  – у разі порушення терміну реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

40%  – у разі порушення терміну реєстрації на 61 і більше календарних днів.

 

ПРИКЛАД: Дата виписки податкової накладної – 2 липня 2015 р. Останній день реєстрації такої податкової накладної  -17 липня 2015 р. 18 липня настане перший день порушення терміну реєстрації з штрафними санкціями у розмірі 10% від заявленої суми ПДВ .

Нагадуємо, що до 1.07.2015 р. штрафні санкції 10% не застосовуються. Звертаємо Вашу увагу, що в тестовому режимі не застосовуються штрафні санкції тільки у розмірі 10%, всі інші нараховуються згідно законодавства.

 

Що реалізовано у «M.E.Doc IS»?

На разі у програмі вже функціонує дві важливі функції, які стануть Вам постійним вірним помічником з початку остаточного впровадження електронного адміністрування ПДВ.

      1. Запит щодо отримання реквізитів рахунку та відомостей про стан рахунку в системі електронного адміністрування податку на додану вартість – розділ «Довідки державних органів – Інформаційна довідка». Детальніше (інструкція)

На даний запит прийде Витяг з системи електронного адміністрування ПДВ (форма JF1401202).

Зверніть увагу, що такий Витяг, крім реквізитів рахунку, надає Вам повну інформацію з Системи електронного адміністрування ПДВ: дані про поточний стан ПДВ рахунку та рух грошових коштів на ньому, сумам кожної складової ліміту, на який Ви вправі реєструвати податкові накладні та / або розрахунки коригування в ЄРПН.

      2. Запит на отримання інформації щодо суми збільшення, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки  (форма JF1301301) – розділ  «Довідки державних органів».Детальніше (інструкція)

На цей запит ДФСУ надішле платнику податку відповідь на запит в електронному вигляді – Витяг з системи електронного адміністрування ПДВ щодо суми збільшення, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування (форма JF1401301).

*Дані операції доступні власникам ліцензійної версії модуля «Звітність».

За матеріалами: Державна фіскальна служба України