Як відкрити ФОП
Відкрити ФОП в Україні в 2023 році стало простіше, ніж будь-коли. Нижче ми розглянемо декілька варіантів та перерахуємо моменти, які вам варто враховувати при відкритті ФОП, щоб не було проблем в подальшій роботі.
Як подати документи на відкриття ФОП
Є три основних шляхи, якими ви можете скористатись для відкриття ФОП:
- Зайти до Податкової вашого району прописки, взяти всі необхідні документи, заповнити їх та подати у паперовій формі. Цей варіант найскладніший через черги, можливість помилок у паперових документах та відсутності нормальної консультації в процесі заповнення документів – частіше за все, всі спеціалісти, які могли б вам допомогти наразі зайняті.
- Другий варіант – довірити відкриття ФОП приватним нотаріусам чи іншим спеціалістам. Цей варіант доволі простий у втіленні та потребує від вас лише трохи часу та інформації. Але він також не безкоштовний. Якби не було третього варіанту ми могли б порадити звернутись до фахівців.
- Реєстрація ФОП через застосунок ДІЯ. ДІЯ – це цифровий застосунок, що дозволяє громадянину України мати при собі всі необхідні документи – паспорт, код, водійське посвідчення, ковід-паспорт. Окрім того, в ДІЇ є функція реєстрації ФОП і якщо ви точно знаєте, що саме плануєте робити – це займе у вас близько 10 хвилин.
Тож, оптимальним варіантом реєстрації ФОП у 2023 році є саме ДІЯ. Окрім того, що це зручно, наразі – під час військового стану – це єдиний доступний варіант для українців.
Як відкрити ФОП в Україні
Для відкриття ФОП, який зможе працювати та приносити прибуток – вам необхідно пройти наступні етапи:
- Обрати КВЕДи за якими ви плануєте працювати
- Обрати форму оподаткування вашого ФОП
- Подати заяву на реєстрацію ФОП через Дію
- Подати заяву про перехід на спрощену систему оподаткування (якщо вона вам потрібна). Це також робиться в Дії
- Отримати виписку у ЦНАПі – Центрі надання адміністративних послуг. Це також можливо зробити онлайн, або ж завітавши до найближчого до вас ЦНАПу
- Подати в Податкову службу (наразі робиться онлайн, але може проводитись і фізично після закінчення військового положення) заяву на витяг є Єдиного Реєстру платників Єдиного податку (у випадку, якщо ви обрали таку форму оподаткування). Це потрібно зробити протягом 10 робочих днів з моменту отримання виписки із попереднього пункту.
- Отримати витяг у Податковій. Вони також готують його протягом 10 робочих днів.
- З цими документами – звернутись до державних або приватних Сервісних центрів, для того, щоб оформити КЕП
- Відкрити ФОП рахунок в банку, в якому ви бажаєте обслуговуватись.
Після відкриття рахунку ви стаєте повноцінним ФОП. Якщо ви обрали єдиний податок – він буде застосований із першого числа наступного місяця після узгодження вашої заявки.
Як правильно обрати КВЕД для свого ФОП
КВЕД розшифровується як код за класифікатором видів економічної діяльності. Тобто, будь-яка сфера бізнесу має свій КВЕД – іноді й декілька. І при виборі вам необхідно чітко вибрати собі КВЕДи.
Є маленький нюанс, який ви також можете враховувати. Основним КВЕДом обирається лише один – він повинен максимально описувати загальну роботу вашого бізнесу. Але кількість КВЕДів, що може бути закріплена за ФОП – необмежена. Фактично, ви можете обрати хоч всі КВЕДи, що є. Але така заявка може не бути узгоджена податковою.
Алгоритм, який ми пропонуємо:
- Оберіть ключовий КВЕД, який характеризує ваш бізнес. Наприклад, якщо плануєте займатись дизайном на фрілансі – це може бути 74.10 – Спеціалізована діяльність із дизайну. А якщо плануєте відкрити інтернет-магазин, то оберіть за основний 47.91 – Роздрібна торгівля, що здійснюється фірмами поштового замовлення або через мережу Інтернет.
- Оберіть додаткові КВЕДи, що можуть стати вам в нагоді. Продивіться повний спектр робіт, що ви плануєте виконувати – чи потрібні вам дозволи на перевозку та доставку, виготовлення деталей чи, можливо, лізинг інтелектуальної власності. Намагайтесь врахувати всі етапи своєї роботи в майбутньому.
- Якщо ви забули щось додати і в майбутньому не можете виставити рахунок-фактуру клієнту із потрібним формулюванням – то памʼятайте, що ви маєте змогу додавати нові КВЕДи в необмеженій кількості весь час функціонування вашого ФОП.
Як правильно обрати систему оподаткування для ФОП
На нашому сайті є стаття з детальним описом цього питання – Як вибрати систему оподаткування для ФОПа у 2023.
Але, якщо не вдаватись в деталі, то існує дві основні системи – єдиний податок (спрощена система) та загальні умови. Загальна система оподаткування стане в нагоді великим компаніям, які будуть мати велику кількість співробітників та працювати в сферах, де за спрощеною працювати заборонено, як-то видобування копалин, виробництво прикрас із дорогоцінних металів, проведення розіграшів та лотерей тощо.
Спрощена система більше підходить для малого та середнього бізнесу:
- Перша група – для реалізації товарів на ринку та надання послуг населенню
- Друга група – для невеликих закладів громадського харчування та сфери послуг (перукарі, бухгалтери).
- Третя група підходить для будь-кого за виключенням тих КВЕДів, що мають працювати на загальній системі
- І четверта – для сімейних фермерських домогосподарств.
Важливо правильно обрати групу, тому що кількість податків, які ви будете сплачувати до бюджету та обмеження у кешфлоу на рік для кожної групи – свої.
Можливість відмови при відкритті ФОП
Якщо ви вперше вирішили зайнятись власною справою, то ймовірність відмови при відкритті ФОП дуже низька. Але є ряд факторів, за якими вашу заявку можуть не прийняти.
- Ви оформлюєте ФОП не самостійно, а через третю особу, що не має нотаріальної довіреності на такі справи.
- Вам заборонено займатись підприємницькою діяльністю за рішенням суду (наприклад, ви вже мали ФОП та закрились як банкрут чи маєте кримінальне провадження за певними статтями, наприклад держзрада).
- Якщо ви намагаєтесь відкрити ФОП для ведення діяльності, що заборонена Законом України.
В усіх інших випадках, протягом місяця ви зможете стати ФОП при коректній подачі документів.